Britannia Hotel:

Et hus med innflytelse siden 1870

Hva vi gjorde:
  • 01 Strategi
  • 02 Merkevare hiearki
  • 03 Visuell idenititet
  • 04 Design
  • 05 Service & UX design
  • 06 Kommunikasjon
Spaces:
  • Underholdning & fritid
  • Mat & Drikke
  • Mote & Velvære
Britannia logo

Prosjekt

Identitet, design, nettside, markedsføring og opplevelser på Britannia Hotel; et langvarig samarbeid, og en prosess som ble definerende for et av verdens ledende hoteller innen luksusreiser og 5-stjerners opplevelser i Norden.

Sommeren 2016 stengte Britannia Hotell dørene for å gjennomgå en av de største hotellrenoveringene noensinne i Skandinavia. Etter å ha blitt kjøpt opp av Reitangruppen og Odd Reitan i 2015 skulle hotellet drives som et uavhengig hotell - uten hjelp fra en stor etablert hotellkjede, men i stedet med ekspertise fra et lite team av hotellansatte og noen utvalgte partnere som tidlig ble en del av prosjektet.

(Arbeid utviklet under ANTI Trondheim & ANTI Bergen)

Black and white picture with a woman in a dress "Britannia Hotel - A house of influence. Visionary politicians, explorers, Parisian fashionistas and international stas of screen and stage have graced the hotel's hallowed halls. Since 1870"

Utfordring

I løpet av flere år hadde Britannia Hotel mistet sin naturlige ledende posisjon i Trondheim, og fått et dårlig rykte som et nedslitt og gammeldags hotell, langt fra den luksuriøse hotellopplevelsen de ønsket å være. Stoltheten og historien fra fortiden var visket ut, og både besøkende og lokale gjester valgte andre steder å spise og bo. Antall stamgjester var synkende og aldersgjennomsnittet sterkt økende. Hotellet ble oppfattet som utdatert og irrelevant. Vår hovedoppgave ble derfor å snu denne oppfatningen, og skape en helhetlig merkevareidentitet og et konsept som kunne ta Britannia Hotel videre inn i fremtiden og løfte de opp, og tilbake igjen på tronen over luksushoteller i Norden.

Binders with Britannia golden logo and dark green canvas Letterhead with Britannia logo
The Collector on a newspaper stick
Array of The Collector newspaper
The Collector newspaper hangin over a wooden stick
Britannia's doorman reading the Collector

Løsning

I arbeidet med å redefinere Britannia Hotel sin merkevare, utviklet vi en ny merkevarestrategi og visuell identitet med røtter i hotellets egen historie. Britannia sitt gode rykte og arv har gjennom tiden vært definert av hotellets mange historier; fra de som jobber der, til gjester som besøker hotellet. Hver gang noen kommer inn på hotellet etterlater de en bit av seg selv, samtidig som en del av Britannia Hotel blir med dem videre.

Med Britannia Hotel som en historieforteller så vi muligheten til å utvikle en merkevareplattform med kuraterte historier, som posisjonerte Britannia Hotel som et innflytelsesrikt hus gjennom "A House of Influence since 1870". Plattformen åpnet opp for gamle og nye gjester til å bli en del av og la seg inspirere av hotellets historie, samt skape egne minner og nye tradisjoner sammen med Britannia Hotel som merkevare. Et hotell der hver dør fører til en ny opplevelse med nye minner, designet, kuratert og betjent gjennom arv, stil og visjon.

Videre utviklet vi også et system for hotellgruppens hovedmerkevare, med de åtte unike mat- og velværekonseptene i fokus. I tilegg definerte vi også en ny kommunikasjons- og innholdsstrategi som ble med på å forme hotellets digitale tilstedeværelse, gjennom kuraterte historier, digitale kampanjer og online bestilling.

Grid of A House of Influence pictures
A House of Influence campaign pictures in magazines
Speilsalen Logo
Speilsalen menu, card, pin, and envelope Speilsalen textures
Palmehaven Logo
Palmehaven logo on dark green background Black and white picture of a capital of a column in Palmehaven
Palmehaven menu binder with dark green canvas
Dancer in Palmehaven
Britannia Bar Logo
Britannia Bar menu cover Glass of yellow bevarage with grated nutmeg in a glass with a stem
Britannia Bar menus
Britannia Spa logo
Britannia Spa Menus
Embroidered Britannia Hotel symbol on a white bathrobe