Prosjekt
En revitalisert identitet som smelter sammen historisk storhet med en moderne visjon – i et rom hvor nye historier skal skapes.
Den historiske bygningen på Engen, plassert midt i Bergens kulturdistrikt, gjennomgikk en omfattende restaurering for å bevare sin arkitektoniske arv i forvandlingen til et eksklusivt og moderne steakhouse. Engen ønsket en merkevare og visuell identitet som hedret bygningens rike historie, fra rettssal til avholdshus. Vi skapte en visuell identitet som elegant smelter sammen kulturarven med moderne servering, og som uttrykker kjernen av konseptet "et hus hvor historier skapes". Resultatet er en levende videreføring av Engens unike historie.
Utfordring
Å utvikle en ny visuell profil for et bygg som fremdeles var under renovering, krevde nøye planlegging. Det var viktig å tilpasse profilen til de arkitektoniske og interiørmessige elementene. Et tett samarbeid med interiørdesigneren fra Baus Arkitektur ble derfor avgjørende for å sikre at merkevareidentiteten harmoniserte sømløst med det fysiske rommet.
Løsning
For å skape en autentisk merkevareidentitet utførte vi grundig research, både på markedstrender og designhistorie. Prosessen inkluderte interaktive workshops og tett samarbeid med kunde og arkitekt. Vi utviklet moodboards, visuelle elementer og skisser inspirert av konseptet "et hus hvor historier skapes". Resultatet ble en identitet som kombinerer slående illustrasjoner med en engasjerende merkevarehistorie, der Engens fortid og fremtid møtes.
Debora Szpilmans håndtegnede, lagdelte illustrasjoner bringer Engens historie og fremtidsvisjoner til live, og gir designet en dypere fortellende dimensjon. Menyene fikk unike illustrasjoner og historier til hver rett, noe som skapte en enestående opplevelse for gjestene.
Vi valgte fargepaletter som reflekterte atmosfæren og interiøret, og typografien var nøye valgt for å tilføre variasjon og kontrast. Ekstra grafiske elementer ble brukt for å skape fleksibilitet og visuell interesse i ulike kontekster.
I sluttfasen samarbeidet vi med Agenta om å utvikle en enkel, elegant nettside . Hele merkevarepakken inkluderte logo, fonter, fargepalett, kommunikasjonsretningslinjer og grafiske løsninger for skilt, menyer og sosiale medier. Dette sikret en sammenhengende og helhetlig merkevareopplevelse for Engen.
– Med historien vevd inn i bygningens struktur, og dens forvandling til en arkitektonisk perle, ønsket vi å skape en restaurant av ypperste klasse. Et nært samarbeid mellom byrået og arkitekten var avgjørende, da merkevareretningslinjene måtte være ferdige før bygget var fullført. Nonspace sitt imponerende arbeid med Britannia Hotel i Trondheim var en viktig faktor i vår beslutning om å samarbeide med dem. Resultatet ble gjennomarbeidet, godt planlagt og helhetlig.
Tilbakemeldingene fra gjestene har vært overveldende positive, sier daglig leder ved Engen, Ellen Nilsen.
Illustrasjoner: Debora Szpilman Restaurantfoto: Silje Bryn Knutsen