Enova:

En ledestjerne for morgendagens Norge

Hva vi gjorde:
  • 01 Visuell idenititet
  • 02 Kommunikasjon
  • 03 Design
  • 04 Strategi
Spaces:
  • Samfunn
  • Teknologi & Infrastruktur
  • Utdanning
  • Arbeid
Enova Hero pic mountains with a lake or fjord

Prosjekt

Enova, et statsforetak under Klima- og miljødepartementet, investerer hvert år milliarder fra offentlige midler for å forme morgendagens grønne Norge.

Selv om de støtter innovatører som leder overgangen til en bærekraftig fremtid, strekker deres målsetning seg utover ren finansiell støtte; de skal inspirere og sørge for at Norge er i forkant av transformasjonen til et lavutslippssamfunn for å skape livskraftig forandring.

I lys av denne visjonen ba Enova oss om å vurdere deres merkevareplattform, tegne en ny merkevarestrategi, og redesigne deres identitet tilpasset framtiden.

Powerhouse

Utfordring

Til tross for at Enova er nasjonens pionér innen ny klima- og energiteknologi og støtter tiltak som reduserer utslipp og skaper samfunnsverdi, ble de ofte sett på som kun et statlig finansstøtteorgan.

Den daværende merkevareplattformen hadde sine utfordringer – det var et klart fravær av et designsystem og de manglet et dynamisk visuelt språk for å klargjøre deres strategiske endringer. Veldig mange kjenner Enova, men ikke alle forstår posisjonen og rollen Enova har i det norske privat og bedriftsmarkedet.

Enova layouts Picture with a child
Enova industry
Enova logo
Enova logo
Enova logo
Enova logo
Enova colours
Typography. Hierarchy
Enova cup Enova layouts

Løsning

Gjennom en rekke intensive strategiworkshops, som på ulike tidspunkt involverte hele Enova-organisasjonen, jobbet vi sammen for å identifisere utfordringene de stod i. Målet var å skape en merkevareplattform som tydeliggjorde posisjonen deres, la grunnlaget for effektiv kommunikasjon og sikret god og konsekvent informasjonsformidling.

En omfattende merkevaregjennomgang avslørte Enovas markedsposisjonering, styrker og forbedringsområder. Denne øvelsen, kombinert med grundige diskusjoner, resulterte i utviklingen av en ny merkevareplattform.

Enova brochures
Enova brochure layouts
Enova brochure layouts
Enova brochure layouts

Enovas nye identitet er formulert slik: "For pionerene. Innovatørene, trendsetterne, visjonærene og nasjonens ledere. De som tør, ser behovet for endring, huseiere, reisende og industriledere. Enova finansierer, inspirerer og heier på endringsskaperne."

Symbolet av stjernen, som bringer Enovas "Nova" til forgrunnen, viser til Enovas ledende rolle i samfunnendringene vi står ovenfor. Den illustrerer Enovas mangefasetterte roller, prosjekter, og prioriteringer. En ledestjerne i en kompleks utfordring.

Vårt utviklede designsystem har som mål å belyse Enovas innvirkning, historier og initiativer på tvers av alle kommunikasjonskanaler.

Enova poster Enova badges
Eno
Enova website
Enova infographics
Enova infographics

For en kompleks bedrift som Enova har vi skapt et tydelig designsystem som er enkelt å bruke og dekker mange ulike behov. Brandfargene tar inspirasjon fra Norge, og viser Enova som en aktør innen energi og det grønne skiftet. Hovedfargene representerer stødighet, trygghet og det statlige mandatet, med energiske innslag av farger med en klar signaleffekt i forhold til bransjen.

Et tydelig og fleksibelt gridsystem med et utvalg av grafiske former hentet fra logosymbolet gir muligheter på tvers av infografikk, fakta, resultater og digitale knapper. Et bibliotek av ikoner er utviklet for bruk i kommunikasjon på tvers av de ulike markedene. Systemet er enkelt, skalerbart og tilpasningsdyktig for bruk på varierte plattformer og medier.

Enova layouts Enova layouts Enova layouts

Effekt

I 2020 viste undersøkelser at 76% av befolkningen kjente til Enova. På dette tidspunktet opplevde Enova en nedgang i kjennskap, noe som signaliserte behovet for en ny tilnærming.

Resultatene fra 2024-undersøkelsen bekrefter effekten av denne innsatsen: Kjennskapen til Enova har økt til 91%, og 1 av 3 nordmenn har nå god kunnskap om Enovas virksomhet. Andelen som aktivt støtter og snakker positivt om Enova understreker også den positive utviklingen.

Fremgangen illustrerer hvordan en målrettet og gjennomtenkt merkevareplattform og kommunikasjon kan revitalisere og styrke en merkevare, og vi er stolte av å ha bidratt til Enovas suksess.

Kampanjer

Videre jobber vi kontinuerlig med ulike kommunikasjonsprosjekter på tvers av organisasjonen. Alt fra kampanjer og øvrig kommunikasjon og innhold, til art direction og bildebruk. Bevisstgjøring rundt Enovas rolle, informasjon om støttetiltak og ulike prosjekter tilknyttet partnere Enova jobber med.

Enova_Arendalsuka