European Region of Gastronomy:

Med samhold og matkultur på menyen

Hva vi gjorde:
  • 01 Strategi
  • 02 Kommunikasjon
  • 03 Design
  • 04 Datadrevet markedsføring
Spaces:
  • Mat & Drikke
  • Underholdning & fritid
  • Utdanning
  • Samfunn
Hero image

Prosjekt

I 2022 ble Trondheim og Trøndelag tildelt den prestisjetunge utmerkelsen “European Region of Gastronomy”. Med denne anerkjennelsen fulgte også et ønske om å feire regionen og dens smakfulle kvaliteter. Løsningen ble å fremme samholdet og matkulturen som Trøndelag er kjent for.

“Social dining” og det å dyrke den gode stemningen rundt langbordet, er en nordisk og trøndersk tradisjon som går helt tilbake til vikingtiden. Langbordet representerer kos, hygge, varme og samhold - verdier som trøndere har felles. Etter de strenge sosiale restriksjonene gjennom pandemien, var det ikke bare maten som sto i fokus da vi utviklet en kreativ kampanje. Vi ønsket også å rette fokus på den samlende effekten mat har for folk. Gleden av å samles rundt et bord med god mat, og engasjementet som oppstår når vi dyrker matopplevelser sammen.

Cheese plate Spis sammen logo
Photo of people dining on the street
Dining table
Plate
People dining together
Old couple
Close up of plates on the dining table
Chef

Utfordring

Trøndelag ønsket å styrke samholdet og matkulturen i regionen ved å promotere lokale matopplevelser og oppmuntre folk til å dyrke sine egne råvarer. Samtidig var det viktig å øke bevisstheten om Trøndelag som European Region of Gastronomy, for å sette Trondheim og Trøndelag på kartet.

Vi ønsket å skape engasjement og økt bevissthet, kunnskap og stolthet rundt trønderske råvarer og mat gjennom arrangement med utendørs langbord på ulike lokasjoner - i bygater, museum, skibakker, drivhus, gårder, fjell og fjære i regionen. Etter en lang periode med sosial distanse ønsket vi en tidsriktig og samlende idé for å feire og skape oppmerksomhet rundt hyperlokale råvarer.

Photo of plate with salad Photo of people laughing at the dining table
ERG SoMe stories
ERG Logos

Løsning

Vi skapte en todelt kampanje, under navnet “Spis Sammen” og “Dyrk Sammen”.

Spis Sammen: For å skape bevissthet om lokale matopplevelser og fremme samhold rundt bordet, ble det gjennomført flere innendørs og utendørs arrangementer i samarbeid med restauranter, matprodusenter og lokasjoner rundt i Trondheim og Trøndelag. Film og bilder ble brukt for å dokumentere langbord som ble dekket i regionen. Annonser ble brukt til å promotere konseptet, spesifikke matopplevelser og billettsalg. I tillegg ble det plassert printannonser i lokale tidsskrifter, og synlige skilt og visuelle elementer ble brukt på matfestivaler og arrangementer for å øke bevisstheten om kampanjen.

Dyrk Sammen: For å oppmuntre folk i alle aldersgrupper til å dyrke sine egne råvarer, ble det opprettet byhager i Trondheim og Steinkjer, hvor deltakere kunne melde seg på og få en dyrkingskasse med nødvendig utstyr. Videoer og annonser i sosiale medier ble brukt til å rekruttere deltakere og introdusere dyrkelokasjoner. I tillegg ble det laget informasjonsvideoer for skoler for å lære barn og voksne om dyrking. Frøposer og brosjyrer med dyrketips ble delt ut på skoler og barnehager for å oppmuntre flere til å delta.

Photo gardening Dyrk sammen logo
Printed ad in a magazine
Tomatoes
Carrots
Brochure open Illustration
Brochure Dyrk sammen

Effekt

Vår digitale markedsføringsstrategi for Trøndelag Fylkeskommune og European Region of Gastronomy ga sterk rekkevidde og stort engasjement på tvers av plattformer. Med strategiske video- og karusellannonser på Facebook og Instagram nådde vi over 134,000 unike brukere. På Snapchat hadde vi en imponerende rekkevidde på over 234,000 unike brukere. Ikke minst bidro programmatiske videoannonser på populære plattformer som VGTV og TV2 til å engasjere tusenvis av unike brukere. I løpet av kampanjen satte vi Trondheim og Trøndelag på kartet som en region for gastronomiske opplevelser og smakfulle eventyr, i en by der folk kommer sammen for å dele gode matopplevelser og godt selskap.