Hyfer:

En fremtidsfestival for kunst og forskning

Hva vi gjorde:
  • 01 Strategi
  • 02 Kommunikasjon
  • 03 Visuell idenititet
  • 04 UI & UX
Spaces:
  • Samfunn
  • Utdanning
  • Teknologi & Infrastruktur
  • Media & Kultur
Futures-festival of arts and science

Prosjekt

I hjertet av Norges teknologi- og innovasjonshovedstad ønsket den anerkjente utdanningsinstitusjon NTNU å skape en festival for å lage en møteplass for mennesker, kunnskap, vitenskap og kultur.

Vårt oppdrag var å utvikle konseptet, navnet og identiteten for festivalen, som fikk navnet Hyfer – en festival for fremtiden, med en visjon om å skape synergier mellom teknologi, innovasjon, kunst og kultur.

Nonspace_Hyfer_2 Nonspace_Hyfer_3
Hyfer design nettside
Hyfer design nettside

Utfordring

Festivalen, initiert av NTNU (Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet), hadde et enormt potensial, men hadde utfordringer med å nå ut til et bredere publikum. Vi så behovet for å skape en identitet som kunne tiltrekke seg nye tenkere og yngre målgrupper. Gjennom workshops med klienten var målet klart: å bygge bro mellom forskningsmiljøet og en bredere offentlighet, og samtidig skape en iøynefallende og distinkt merkevare i et overfylt festivalmarked.

Nonspace_Hyfer_Design_Identitet
Nonspace_Hyfer_Design_Identitet
Nonspace_Hyfer_Design_Identitet

Løsning

For å skape en festival som feirer kunnskap, kunst og vitenskap, utviklet vi navnet Hyfer, inspirert av hvordan hyfer i sopp kommuniserer gjennom nettverk av sammenkoblinger. Vi ønsket å skape en inkluderende visuell identitet som fanget både det kunstneriske og vitenskapelige aspektet av merkevaren. Resultatet ble en visuelt slående profil, designet for å fungere på mange nivåer.

Den visuelle identiteten reflekterer de organiske vekstmønstrene til en hyfe og viser hvordan kunnskapsnettverk kan vokse og finne nye kommunikasjonsveier. Fargepaletten er basert på overraskende livlige nyanser hentet fra naturens organiske former, tilpasset digital bruk.

Nonspace_Hyfer_Logo
Nonspace_Hyfer_Typografi
Nonspace_Hyfer_11
Nonspace_Hyfer_Design_Identitet
Nonspace_Hyfer_15 Nonspace_Hyfer_Lanyard
Nonspace_Hyfer_Design_Totebag

Merkevaren ble designet for å være fleksibel, slik at den kunne dekke ulike typer arrangementer og kommunikasjon. Strategien var å bryte ned stereotypien om at vitenskap og kunnskap er kjedelig, og i stedet posisjonere vår klient som en spennende aktør med et visjonært blikk på fremtiden.

Vi skapte en helhetlig merkevarestrategi som inkluderte nytt navn, visuell identitet, nettside og sosiale medier. Strategien var å gi festivalen verktøy for å kunne være en kontinuerlig plattform for innhold og arrangementer, slik at Hyfer kan være en integrert og synlig del av byens festival- og kulturfauna gjennom året.

Nonspace_Hyfer_Design
Nonspace_Hyfer_Design