Linework:

Gjør tatoveringsadministrasjonen mindre smertefull

Hva vi gjorde:
  • 01 Visuell idenititet
  • 02 Design
  • 03 Strategi
Spaces:
  • Arbeid
  • Teknologi & Infrastruktur
Linework duotone tattoo artist

Prosjekt

Linework er en plattform og programvare for administrasjon av tatoveringsstudioer som håndterer alt fra booking, betalinger, husleieoppgjør, økonomiske rapporter og mye mer på ett og samme sted. Med 17 års erfaring i bransjen og fire aktive studioer, ønsket gründerne bak Linework å lansere merkevaren i USA og søkte vår hjelp for å utvikle deres nye identitet.

Vi samarbeidet tett med kunden for å skape en identitet som appellerte bredt, både til administratorer og tatoveringskunstnere. Dette inkluderte å utarbeide en merkevarehistorie og visuell identitet samt brukergrensesnittet for salgs- og markedsføringsplattformen. Vi skapte en helhetlig identitet for Linework, som kan brukes på tvers av alle produkt- og kommunikasjonsområder mens de oppskalerer virksomheten.

(Arbeid utviklet under ANTI Bergen & Trondheim)

Tattoo gun Linework logo structure

Utfordring

Tatoveringsbransjen er en mangfoldig og tradisjonsrik bransje som inkluderer ulike kulturer, stiler og teknikker. I arbeidet vårt med å utforme en merkevareidentitet som kunne kommunisere med alle deler av bransjen, ønsket vi samtidig å forene dem/den. Ved å fokusere på arbeidet, prosessen og håndverket bak tatoveringer, heller enn på spesifikke stiler, kunne vi skape en profesjonell arena som alle medlemmer av bransjen kunne relatere seg til og være en del av.

Ved å tilby en plattform som forenkler administrative oppgaver, hjelper Linework tatoveringsstudioer og artister med å fokusere på det som virkelig betyr noe: håndverket og kundene.

Linework logo
Linework logo
Linework logo
Linework logo
Linework dektop app

Løsning

Konseptet som ble utviklet for Linework kretset rundt rollen de har som et bindeledd i tatoveringsbransjen, og representerte tatoveringskunstens sømløse arbeidsflyt. Vi kalte dette konseptet "The line in work" og brukte det til å inspirere logo-designet, som inkluderer en linje i bokstaven I for å referere til Lineworks digitale tilstedeværelse i bransjen.

Vi utviklet en visuell identitet med en vennlig og tilgjengelig typografi og illustrasjonsstil for å representere den fleksible og imøtekommende holdningen til Linework. Denne stilen brukes som ramme for animasjoner og annet innhold.

Den primære fargepaletten er definert av sterke farger som fanger opp energien i merkevaren, samt et spekter av hudtoner - kjent for tatoveringskunstnere som fargene på lerretet de bruker. Fargevalgene ble gjort for å skape en følelse av kraft og kreativitet, samtidig som de kobles til tatoveringens tilknytning til menneskekroppen.

Linework SoMe Lines
Linework lines and shapes
Linework colours
Linework icons
Linework micropen Linework app icon
Linework Sketchbook
Linework website mobile version
Linework website desktop version
Linework website desktop version
Linework billboard
Linework business card

Effekt

“Alle vi hos Linework er veldig fornøyde med å jobbe med Nonspace. Vi ønsket en merkevarepakke som kunne brukes for programvaren vår og i digitale kommunikasjonskanaler.

Utfordringen var å treffe en svært variert målgruppe, samtidig som vi ønsket et anonymt, men fortsatt karakteristisk uttrykk. Tatoveringsbransjen består av mange forskjellige kulturer og deler av samfunnet. Derfor så vi det som en utfordring å skape en merkevare som ikke falt under noen av disse typene, men som samtidig skiller seg ut og er gjenkjennelig.

Kunst, markedsføring og design har vært en del av jobben min i over 18 år, og jeg var virkelig imponert over hvordan Nonspace løste utfordringen.

Det var gode prosesser i alt fra workshop til ferdig produkt. Vi har mottatt veldig gode tilbakemeldinger fra bransjen på identiteten i både programvare, sosiale kanaler og på nettsiden.”

- Kai Robin Ree, Linework CEO