Prosjekt
Monarchy er en eksklusiv frisørsalong i Bergen som har valgt å samarbeide med Nonspace for å skille seg ut i en stadig mer konkurranseutsatt bransje.
Målet med samarbeidet var å dyrke salongens særpreg og verdier, samt fremheve ekspertisen og lidenskapen som frisørene har for håndverket sitt for å styrke Monarchy sin posisjon som den ledende frisørsalongen i Bergen. Vi utviklet et konsept som fokuserte på håndverket og salongens nøkkelansatte – frisørene.
Utfordring
Monarchy ønsket en enkel strategi for å markedsføre tilgjengeligheten til sine frisører på digitale kanaler. I et marked oversvømmet av standard "før og etter"-bilder valgte vi å fokusere på teamets ekspertise og personligheter. For å gjøre dette bestilte vi studioportretter av hver frisør fra fotograf Silje Bryn Knutsen. Deretter broderte vi portrettene med silke- og ullgarn for å skape en 'krone' som peker tilbake på frisørenes eget håndverk. Hvert portrett fikk sine egne personlige tekster og fortellinger.
Vi skapte en enkel og brukervennlig pakke med sosiale medier-verktøy. Disse verktøyene var utformet for å inspirere de ansatte og gradvis øke deres digitale tilstedeværelse over tid.
Løsning
Vi gjennomførte en sosiale medier-kampanje med spesifikke annonser som viste frem hver frisør sitt portrett. Samtidig ble den nye identiteten lansert på nettsiden. Kronekonseptet ble brukt for å vise til Monarchys ekspertise og engasjement for kvalitet med mål om å sikre en sterk og varig merkevareidentitet for selskapet.
Effekt
I løpet av kampanjeperioden, fra midten av september til slutten av desember, sørget betalt annonsering for hele 60 % av Monarchy-nettstedets totale trafikk. Resultatene var spesielt imponerende på Facebook-siden, der rekkevidden økte med hele 777 % sammenlignet med forrige periode. Dette førte til at 46 024 personer så innhold relatert til siden. Instagram-profilen opplevde også en betydelig økning på 1,6 K %, som resulterte i at 19 751 personer så minst ett av innleggene eller historiene, og antallet følgere økte med 94%.
Monarchy oppnådde imponerende resultater på tross av de økonomiske utfordringene bransjen stod overfor under og etter pandemien. Selskapet opplevde en inntektsvekst på 15% fra september til desember.