NVE:

En nasjonal strømsparekampanje til deg som sparer

Hva vi gjorde:
  • 01 Kommunikasjon
  • 02 Strategi
  • 03 Design
  • 04 Service & UX design
  • 05 Frontend-utvikling
Spaces:
  • Energi
  • Samfunn
  • Økonomi
Hund og mann ser på varmepumpen

Prosjekt

Da strømkrisen slo innover Norge ble det også et sterkt behov for konkrete råd om strømsparing

Målet med kampanjen var å øke bevisstheten rundt, og gi tydelig veiledning i den pågående energikrisen, og hjelpe folk med å spare energi.

Høye strømutgifter skapte utfordringer og stress i hverdagen for mange nordmenn. På oppdrag fra Olje- og energidepartementet lanserte Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), i tett samarbeid med Enova og en bred gruppe av offentlige myndigheter, energispare-kampanjen “Til deg som sparer”.

Utfordring

Økte kostnader har gjort hverdagen krevende for mange. I en undersøkelse gjennomført av Kantar vinteren 2022 var det tydelig at kombinasjonen av renteøkninger, dyrere matvarer, drivstoff og strøm påvirket både privatøkonomi og livskvalitet. På grunn av høye utgifter hadde over 40 % av deltakerne vært nøysomme eller hatt problemer med å betale regningene sine, og flere følte på irritasjon, bekymring og angst for fremtiden.

Overøst med energisparetips fra mange forskjellige private aktører, følte målgruppen at de allerede var godt informert om de mange forskjellige tiltakene, men der noen allerede var godt i gang med å spare energi, var mange forvirret rundt hvilke råd de burde og skulle følge.

I tett samarbeid med kundene formulerte vi en strategi for å motivere og inspirere folk, ikke ved å kommunisere en krise, men heller vise frem mennesker som gjør sitt beste og som integrerer energisparetips i sine liv og hjem.

Nonspace_NVE_Bus ad Nonspace_NVE_OOH ad mockup

Løsning

“Til deg som sparer” kommuniserte først og fremst hvordan små endringer kan gi store besparelser for hver enkelt av oss, og at vi sammen kan spare mye. Tiltak som å nedjustere temperaturen på varmtvannstanken, skru ned termostaten én grad, skifte til LED-pærer, slå av lys og elektroniske apparater når man forlater et rom og fylle oppvaskmaskin helt opp er gode eksempler på enkle grep som nytter. Mange små tiltak vil til sammen føre til at norske husholdninger sparer mer, er med på å redusere Norges samlede strømforbruk og bidrar til å sikre en stabil og bærekraftig strømforsyning.

Vi lagde en enkel, men effektiv kampanje som skulle engasjere og motivere publikum til å handle og ta grep. Målet var å skjære gjennom, fange oppmerksomhet, underholde og levere råd som både er, og oppleves som, pålitelige og praktiske - gjerne med litt humor og eksentrisitet, men uten at det skulle oppfattes dømmende eller platt.

Nonspace NVE Window upgrade
Nonspace NVE Karate girl
Nonspace NVE Dog and owner
Nonspace NVE Website mobile version Nonspace NVE Lamp

Kampanjen henvendte seg bredt til alle Norges husholdninger og bestod av fem inspirerende og humoristiske videoer, en hyllest til de mange menneskene rundt om i landet som sparer på strømmen. I tillegg har Nonspace utviklet kampanjesiden sparenergi.no, som inneholder kuraterte energisparetips fra ledende eksperter fra NVE og Enova. Sparetipsene ble oversatt til seks språk og en rekke SoMe-annonser for å drive trafikk til siden.

Vi engasjerte WeMake og regissør Johan Tappert til å produsere filmene.

Nonspace NVE SoMe stories
Nonspace NVE SoMe posts

Effekt

I samarbeid med TRY Opt lanserte vi en reklamekampanje i februar spredt over flere plattformer som Facebook, Instagram, display-annonser, helsideannonser i A-magasinet og videoannonser på YouTube. For å øke synligheten brukte vi også betalt søk for å nå ut til personer som søkte etter energisparing på Google.

I mars utvidet vi kampanjen ved å plassere display-annonser i Amedias digitale aviser og på kollektivtransport i Norges største byer. Totalt har kampanjen nådd ut til 2,9 millioner mennesker på sosiale medier, fått over 2 millioner visninger på videoer på ulike plattformer som YouTube, TV2 Play, Discovery+, og PlutoTV, samt mottatt 12 millioner visninger på display-annonser i Amedia og Schibsted.

Som et resultat av kampanjen fikk sparenergi.no mer enn 30 000 nettstedbesøk i løpet av februar og mars. Partners

Film production: Wemake (https://wemake.no/) and Johan Tappert (https://johantappert.com/)

Report: Kantar (https://www.kantar.com/)

Mediaspend: Try Opt (https://try.no/om-oss/opt)

Other public partners: Norwegian Building Authority (DIBK), Norwegian Environment Agency, Norwegian State Housing Bank, Statsbygg, Norwegian Association of Local and Regional Authorities

Partners

Film production: Wemake and Johan Tappert

Report: Kantar

Mediaspend: Try Opt

Other public partners: Norwegian Building Authority (DIBK), Norwegian Environment Agency, Norwegian State Housing Bank, Statsbygg, Norwegian Association of Local and Regional Authorities