Prosjekt
Nye Hjorten Teater gjenoppstår som Trondheims kulturelle fyrtårn, med en dynamisk visuell identitet i et spennende opplevelseshus "der livet leker" – og hver dag skal gi lørdagsfølelsen.
Når dørene åpnes på Nye Hjorten Teater i januar 2025, vekkes den historiske ånden fra 1800-tallets varietéteater og Olga Topps arv til live igjen. Teateret ønsker å nå et bredt publikum med et variert program som inkluderer underholdning, musikaler, komedier, farser, familieforestillinger og klassiske dramaer. Med andre ord - hele følelsesspekteret.
Det privateide folketeateret, etablert av Ole Robert Reitan, henvendte seg til Nonspace for å skape en ny merkevare. Målet var å utvikle en visuell identitet og kommunikasjonsstrategi som skal innfri forventningene til åpningen, og sikre kontinuerlig fornyelse og vekst.
Med et helt nytt team hos Nye Hjorten Teater, var det avgjørende for alle å delta i prosessen med å utforske og forme teaterets fremtid. Gjennom en omfattende merkevare-workshop samarbeidet vi med teamet for å definere teaterets visjoner og ambisjoner. Disse ble så samlet under merkevareplattformen "Der livet leker", med mål om å berike Trondheim med nye og spennende kulturelle opplevelser.
Utfordring
Å skape en identitet som er både fleksibel og konsekvent, og som kan tilpasses ulike situasjoner og behov uten å miste integritet, er en kunst i seg selv. Nye Hjorten Teater skal balansere kreativ utfoldelse og organisatorisk struktur. Identiteten må være en ramme som ikke begrenser, men heller omfavner og fremhever kreativiteten og galskapen som vil foregå innenfor teaterets fire vegger. Derfor trengte Nye Hjorten Teater en merkevarearkitektur som kan skaleres, tilpasses og resonnere med et bredt publikum; fra kulturkjennere til kulturelt nysgjerrige.
Nye Hjorten Teater ønsker å bidra til Trondheims kulturelle og økonomiske utvikling ved å skape attraktive arbeidsplasser og kulturtilbud som appellerer til byens innbyggere og tilreisende. Diskusjoner rundt teaterets rolle i samfunnet og sviktende publikum er en universell problemstilling for teaterscener i hele Norge, men Nye Hjorten Teater har en tydelig ambisjon om å sette Trondheim på kartet som en publikumsdestinasjon. Teateret må derfor skille seg ut og skape et rom der en bred målgruppe føler seg hjemme. Dette innebærer å tilby spektakulære show og et bredt spekter av forestillinger, fra stand-up komedie til vitenskapelige foredrag, og dermed skape en fysisk møteplass - et fristed fra den digitale hverdagens kjas og mas.
Løsning
Nye Hjorten Teater skal være et forlystelseshus - en fabelaktig feberdrøm som bringer kultur og følelser til folket gjennom latter, tårer og fantastisk teater og underholdning. Gjennom unike sceneopplevelser i verdensklasse, magiske øyeblikk og uforglemmelige minner, skal Nye Hjorten være et fristed der gode minner og opplevelser skapes. Ved å utvikle Nye Hjortens merkevarehistorie landet vi på konseptet "Der livet leker," som favner teaterets store ambisjoner og folkelige tone.
Målet med Nye Hjortens identitet er å skape en scene der de ulike kreative uttrykkene kan utfolde seg, med mulighet for å justere den visuelle graden. Kommunikasjonsstrategien lar mediet eller formatet fungere som en 'scene' hvor identiteten blir et rammeverk for ethvert kreativt krumspring. Vi utviklet to identitetsbokser som til sammen skaper det negative rommet i en 'H'. Vi gir også rom for eksperimentering med ulike fonter på ulike forestillinger, slik at hver forestilling kan få sin egen mini-identitet innenfor Nye Hjortens visuelle rammeverk.
I tillegg til logo lock-up utviklet vi et symbol for teateret. Dette er et lekent symbol som inneholder Nye Hjorten Teater sine bokstaver, en tolkning av de klassiske tragedie- og komediemaskene som ofte brukes i tilknytning til teater, og ikke minst; den trønderske snurrebarten!
Primærfargene posisjonerer Nye Hjorten Teater som en aktør innen underholdning og kultur. Den røde fargen symboliserer teateret som byens bankende hjerte, en puls som slår i sentrum, og reflekterer teaterets eksteriør.
I tillegg til å utvikle merkevaren, merkevarehistorien, det visuelle konseptet og en ny visuell identitet, skapte vi et SoMe-kit, nettsidedesign, en brukervennlig kommunikasjonsstrategi og ulike kreative kampanjer for å markedsføre Nye Hjorten Teater.
Vi gjennomførte en stillingsutlysningskampanje som resulterte i over 700 søknader, og vi utviklet lanseringskampanjen for åpningsforestillingen "Peter Pan - Stargate to Neverland" fra idé til kreativ kommunikasjon. Gjennom en edgy og litt “frekk” art direction, skapte vi et spennende visuelt video- og fotounivers med en historiefortelling som fremhever Trondheim som en kulturell destinasjon og Nye Hjorten Teater som byens nye og spennende scene. Vi ønsket å skape forventninger om at noe magisk var i vente, og krydret det hele med nostalgiske referanser til Peter Pan, som er forestillingens tema.
Kreditering:
Visual av bygning: Skibnes Arkitekter AS Filmproduksjon og effekter: Helmet Lyd: Nye Hjorten Teater