Prosjekt
Oleana er et motehus kjent for sine eksklusive ullplagg og høye kvalitet. Som et andregenerasjons familieeid selskap og dermed en nye kreativ retningen, trengte Oleana en oppdatering av merkevarestrategien sin for å utvide målgruppen og for å nå ut til yngre generasjoner. Samtidig skulle de videreføre og kommunisere sitt fokus på etisk og miljøvennlig produksjon.
Nonspace sin rolle var å lede arbeidet med den nye merkevarestrategien for produktlinjer, kommunikasjon og e-handel. Vi samarbeidet med fotograf Silje Bryn Knutsen, stylister og PR-agenter for mote Borti, programmerere i Frend Digital og Oleanas kreative ledelse.
Vi formulerte en ny merkevare- og produkthierarki og posisjonering, en oppdatert historie og tone of voice (stemmeleie), dristige visuelle elementer og inspirerende innhold som reflekterte en mer moderne, aldersløs identitet. Alt dette ble integrert i en ny e-handelsplattform.
(Arbeid utviklet under ANTI Bergen & Trondheim)
Utfordring
I en bransje som stadig kjemper mot grønnvasking av rask mote og uoppnåeligheten til haute couture, hadde Oleana utfordringer med å kommunisere egne verdier på en effektiv måte.
Vi utviklet en strategi for å skape et rikt innholdsunivers som fremhevet Oleanas dedikasjon til håndverk, kontrollert produksjon og bruk av holdbare materialer og farger. Vi kombinerte produkter fra nettbutikken med redaksjonelt og inspirerende innhold.
Ved å fokusere på inspirerende artikler med en moderne, energisk estetikk kunne vi reposisjonere Oleana som et unikt motehus og tiltrekke oss en ny kundegruppe på tvers av generasjoner. Gjennom tett samarbeid med kunden re-etablerte vi Oleanas merkevarehierarki og visuelle identitet for å appellere til et skandi-inspirert, uavhengig og motebevisst publikum.
Løsning
Vårt mål var å hjelpe Oleana med å finne sin posisjon i markedet og utvikle en bærekraftig merkevarestrategi. Vi lot oss inspirere av et ikke-binært publikum på tvers av generasjoner med en energisk og handlekraftig tilnærming til mote, og utviklet et konsept som hyller individualitet og personlig stil.
Den nye merkevareplattformen til Oleana formidler historien, og engasjerer og oppmuntrer et bredt publikum til å være en del av merkevarens kommunikasjon. Vi oppgraderte visuell identitet, designet en helhetlig e-handelsopplevelse og etablerte et merkevarehierarki for å tilpasse Oleana til den digitale tidsalderen.
Ved å fremheve deres klassiske samling og øke deres digitale tilstedeværelse, hjalp vi Oleana å bygge videre på suksessen til deres ikoniske bestselgere og legge grunnlaget for deres fremtid i motebransjen.