REITAN:

Bevare gull i en historisk merkevare

Hva vi gjorde:
  • 01 Strategi
  • 02 Design
  • 03 Service & UX design
  • 04 Visuell idenititet
Spaces:
  • Mat & Drikke
  • Teknologi & Infrastruktur
  • Samfunn
Nonspace Reitan Vintage photo

Prosjekt

Reitan er et av Norges største privateide holdingselskaper som praktiserer aktivt eierskap gjennom uavhengige selskaper.

Selskapet har aktivt eierskap i noen av Norges mest kjente og kjære merkevarer, som REMA 1000, YX, Uno-X, Narvesen, 7-Eleven, Solvinge og Kjeldsberg, for å nevne noen. Med en kompleks selskapsstruktur og et aktivt eierskap av merkevarer i syv land i Norden og Baltikum, så Reitan behovet for å reposisjonere seg selv med en ny og forbedret merkevare og merkevarearkitektur.

(Arbeid utviklet under ANTI Trondheim & ANTI Bergen)

Reitan quote

Utfordring

Siden grunnleggelsen i 1948 har Reitan hatt en visjon om å være det mest verdidrevne selskapet i verden. Retan’s suksesshistorie har også resultert i komplekse selskapsstrukturer som gjør det vanskelig å navigere i forretningsområdene og deres merkevareunivers, og å være aktiv i syv land krever at merkevaren fungerer på tvers av ulike kulturer og språk.

Med et fornyet fokus og en ambisjon om å skape en merkevarestrategi som kan vokse over tid, måtte vi definere merkvarehierarkiet og forretningsområdene deres samtidig som vi moderniserte merkevaren uten å miste fokuset på historien deres.

Sammen med kunden så vi behovet for å skape et designsystem som kunne vokse inn i fremtiden. For å gjøre dette, måtte vi skape en ny merkevarestrategi for å sikre økt vekst over tid, og fortsette å posisjonere Reitan som det mest verdidrevne selskapet.

Reitan primary logo
Reitan primary logo
Reitan structure of primary logo
Reitan secondary logo
Reitan structure of secondary logo

Løsning

Gjennom en større arbeidsprosess, i tett samarbeid med kunden, utviklet vi en ny merkevarestruktur for Reitan. Denne strukturen tillater skalerbarhet ved innføring av nye konsepter og forretningsområder, alle med fellesnevner i grunnleggende menneskelige behov. Vi la også vekt på intern kommunikasjon ved å gjøre strukturen i hovedaktivitetene mer synlig. Dette inkluderte en overgang fra seks forskjellige forretningsområder til tre områder: Detaljhandel, Eiendom og Finans.

I Norge er de fleste kjente med “Reitangruppen”, mens i de nordiske og baltiske regionene bruker man ”Reitan”. Under prosessen så vi på et navnesystem som kunne forenkle deres merkevarehierarki og gjøre det enklere for alle å forstå merkestrukturen. Selskapet ble med dette omdøpt til REITAN AS.

Reitan flag at Lade Gaard Reitan floating paper

For å skape en bærekraftig merkevarearkitektur og bygge en visuell identitet, fokuserte vi på de mange gode egenskapene og karaktertrekkene som kunne gi Reitan nytt liv, og samtidig bevare arven. I en stadig mer modernisert og internasjonal markedsplass, måtte identiteten formidle stabilitet, fleksibilitet og tillit.

Reitans nye designplattform, system og nettside fokuserer på deres merkevarehistorie, og omdefinerer Reitan som en merkevare med en lang historie og tyngde - fornyet og klar for fremtiden.

Reitan tagline: The most value-driven company
Reitan Logo hierarchy
Reitan brands
Reitan colours
Reitan layout
Reittan layout
Reitan layout
Reitan flag

Gjennom tett samarbeid med kunden designet vi en ny nettside bygget rundt deres verdier, rike historie og sterke merkevarer.

Reitan website
Reitan website
Reitan website
Reitan website mobile version
Reitain sign