Prosjekt
Da Bitastad, et av Trondheims mest innovative veksthus for serveringskonsepter, teamet opp med Fagn-gründer Jonas Nåvik, var det med visjoner om å skape Sanoi, et unikt og spennende resturant- og matkonsept.
I en fusion av nordisk matkultur og asiatisk mattradisjon, ønsket Sanoi å åpne opp for en ny verden av smaksopplevelser gjennom spennende dele-menyer og ekte matglede. I forkant av lanseringen utviklet Nonspace den nye merkevareidentiteten til restauranten, og med en dyp forankring i Sanoi’s kjernekvaliteter, utviklet vi en merkevarehistorie og visuell profil som dannet grunnlag for et konsept som fremhevet verdien av deling gjennom merkvareplattformen: “når vi deler blir verden større”.
Utfordring
Trondheim har i løpet av de siste årene etablert seg som Norges nye mathovedstad, og byen har blitt en destinasjon for matopplevelser i verdensklasse med flere Michelin-stjerner i boka. For mange er også Fagn-gründeren Jonas Nåvik et kjent navn på den trønderske Michelin-scenen, men med sitt nye restaurantkonsept, Sanoi, ønsket Nåvik å skape en mer folkelig og avslappet atmosfære.
Utfordringen lå i å posisjonere Sanoi, i et stadig voksende og stadig mer konkurransedrevet marked, med et konsept som både skulle engasjere og inspirere matentusiaster, samtidig som hovedfokuset var å skape en plass der folk flest ville føle seg hjemme og velkommen. I tillegg ønsket Sanoi å utfordre gjestene på en positiv måte, med nye smakssammensetninger på tvers av verdens kjøkken.
Løsning
“Når vi deler, blir verden større" er en invitasjon til å åpne opp for felles opplevelser gjennom deling av mat, historier og øyeblikk. Konseptet fremhever betydningen av samhandling og fellesskap i en stadig mer fragmentert verden. Det er en erkjennelse at når vi deler får vi muligheten til å oppdage nye smaker og kulturer, bygge sterke bånd og skape minner sammen.
Merkevareplattformen understreker verdien av deling som en kilde til inspirasjon og berikelse av sansene, der Sanoi skal være et sted der mennesker kommer sammen og opplever gleden som oppstår når man deler mat og øyeblikk med andre. Konseptet formidler også en visjon om å skape en større forståelse og respekt for ulike matkulturer og tradisjoner gjennom deling av smaker på tvers av landegrenser.
I plattformer ønsket vi å dekke de viktigste og unike aspektene ved Sanoi, fra menyen som er utformet for å oppfordre til å spise og oppleve i fellesskap, til den inkluderende atmosfæren i restauranten med blant annet et eget dele-bord integrert i interiøret.
Merkevareplattformen skapte også et spennende rom for utviklingen av Sanoi's visuelle identitet, der stablede skåler både ble et symbol for deling av mat med mange mennesker, i tillegg til de mange unike rettene man kan dele rundt bordet på Sanoi. Et unikt og engasjerende konsept som formidler restaurantens hovedbudskap om raushet, fellesskap, og deling, som gir en meningsfull smaksopplevelse for gjestene.