Prosjekt
Viking Aqua investerer i fremtidens proteinkilde med teknologi og åpenhet i kjernen av merkevaren.
Da Viking Aqua, et landbasert lakseoppdrettsanlegg på vestkysten av Norge satt seg som mål å tilby en fersk, etisk og miljøvennlig proteinkilde til det globale markedet - uten bruk av plast, var det også med ambisjoner om å skape verdens mest bærekraftige og sirkulære produksjonsanlegg for fiskeoppdrett.
I oppdraget med å utvikle Viking Aqua sin unike merkevareposisjon i akvakulturmarkedet, skapte vi konseptet “Eco Bubble”, der et vågalt og vibrerende visuelt univers satte tonen for en merkevare med store visjoner for fremtiden.
(Arbeid utviklet under ANTI Bergen & Trondheim)
Utfordring
Som en B2B-merkevare ønsket Viking Aqua å utfordret etablerte standarder og innta en sterk posisjon i markedet. Med et økende fokus på matvarenes sporbarhet og krav om transparens i produksjonen, der mange av Viking Aquas kunder selger direkte til forbrukere, ble det viktig å skape en merkevare som kunne levere på mange ulike områder.
I tett samarbeid med Viking Aqua’s kunnskapsrike team av tredjegenerasjons fiskeoppdrettere og doktorgradsstipendiater ble vår anbefaling å skape et “ingredient brand”, med teknologi og åpenhet i kjernen
Løsning
For å styrke Viking Aquas posisjon, valgte vi å fokusere på innovasjon, teknologi og bærekraft. Ved hjelp av konseptet "Eco Bubble" skapte vi en unik verden for Viking Aqua å vokse med som en innovativ teknologimerkevare og pioner innen alternativ proteinproduksjon. Vår ambisjon var å kombinere mat og teknologi på en visuell måte som skiller seg fra det som er vanlig i oppdrettsindustrien.
Ved å studere mekanikker og systemene som brukes hos Viking Aqua, ble vi inspirert av de sammenkoblede bassengene og filtreringssystemene som gjør fiskeoppdrett på land unikt. Vi knyttet disse elementene sammen med et modig og energisk designspråk, og en utfordrende fargepalett. Dette ble forsterket av en informasjonsrik illustrasjonsstil med referanser til vitenskap og teknologi, utviklet i samarbeid med Bratislav Milenkovic.
Resultatet ble en klar og modig visuell identitet som uttrykker lidenskap, ekspertise og bærekraft på en overbevisende måte gjennom store budskap. Den nye identiteten formidler historien om "Eco Bubble", og har en ambisjon om å endre spillereglene for fiskeoppdrett og bidra til en bærekraftig fremtid.
Gjennom webdesign og brukeropplevelser, utviklet vi også en dynamisk og rikholdig landingsside som formidler Viking Aquas historie ved bruk av store overskrifter, og en modig og engasjerende visuell og verbal tone. Vi samarbeidet med Funbit for å skape en optimal nettsideopplevelse for Viking Aquas kunder og interessenter.
Effekt
Siden lanseringen, har Viking Aqua sikret seg viktige internasjonale strategiske samarbeidspartnere i utviklingen av anlegget, inkludert nye FoU-partnere på prosjekter som har som mål å utvikle teknologiene som kreves av Eco-Bubble. Anlegget er under bygging i Skipavika, Gulen på vestkysten av Norge.