Prosjekt
Vi fikk i oppdrag å utvikle en ny merkevareplattform for Visit Trondheim, et destinasjonsselskap som ønsket å promotere Trondheim som en attraktiv by å reise til. Målet var å øke synligheten og bygge omdømmet til en av Norges mest ikoniske byer.
Ved å utvikle en klar, langsiktig merkevarestrategi og en sterk visuell identitet, ønsket vi å posisjonere Trondheim både nasjonalt og internasjonalt. Visit Trondheim ønsket at byen skulle bli en identitetsmarkør for innbyggere og besøkende. Vi skapte en effektiv strategi for god historiefortelling og en merkevare som lar Trondheim bli historien du skriver deg selv inn i. En merkevare som du selv tar del i og fullfører.
(Arbeid utviklet under ANTI Trondheim & ANTI Bergen)
Utfordring
Som mange andre bransjer, opplevde turistsektoren store endringer under Covid. I dag navigerer reisende på nye måter og prioriterer annerledes enn før. De velger reiser som representerer hvem de er, og søker opplevelser basert på hvordan ting ser ut på sosiale medier. Et enkelt bilde kan friste mennesker over hele verden i jakten på en historie verdt å dele. Ved å bygge en merkevare for morgendagens besøkende, så vi på kvalitetene til Trondheim og skapte en inviterende merkevare.
Det var også viktig for Visit Trondheim å inkludere de mange næringene og partnerne som gjør Trondheim til den byen den er i dag. Basert på innsikt formidlet i workshops med partnerne og beslutningstakerne i Trondheim, kartla vi de mange behovene som vår klient kunne hjelpe til med i deres merkevarestrategi. Vi skapte en løsning der Visit Trondheim kunne gi tilbake til byen. Med mange forskjellige arrangementer innen forskjellige segmenter av næringslivet, og en målgruppe som varierer stort med hensyn til nasjonalitet, alder og interesseområder, ble det klart at Visit Trondheim måtte bli en paraply som naturlig omfavner alle disse, og tar rollen som byens historieforteller.
Løsning
Vi skapte en plattform for bymerkevaren Trondheim som var relevant for alle, ikke bare som en turistdestinasjon, men som et fellesskap på en reise, åpen for påvirkning. Dette tillot stor fortellerkunst og for menneskene å bli Trondheim. Bli teknologisk, bli en matentusiast, bli vill, bli ekspert, bli viking, bli stolt, bli nysgjerrig. "Bli Trondheim" (Become Trondheim) var en strategi som ga oss muligheten til å inspirere og rekruttere, både hjemme og ute. Vi bygget videre på de mange flotte kvalitetene som Trondheim har å tilby: mat, historie, innovasjon, kunst og kultur, natur, utdanning og forretningsmuligheter.
Da vi utviklet den visuelle identiteten, var det også viktig for oss å utforske egenskapene og symbolene som alltid vil være sanne for Trondheim. Nidarosdomen ble brukt som en sterk visuell referanse for å skape en følelse av stolthet rundt merkevaren blant lokalbefolkningen.
I tillegg til dette la vi også vekt på Gammelt → Nytt. Vi definerte Trondheim sitt DNA og skapte en balanse mellom Trondheims historiske betydning og nåtidens relevans. Den nye visuelle identiteten ble skapt gjennom en kompleks prosess som kombinerer en unik historie, ekspertdesign og enkle geometriske prinsipper som genererer byggeklossene for den bredere visuelle identiteten og allsidige merkevareplattformen.