Enova vinner gull og sølv for årsrapporten sin i Farmand prisen med Nonspace på laget
Da Farmandprisen delte ut prisene for årets beste årsrapporter var det Enova og Nonspace som tok storeslem med gull for beste digitale årsrapport, og sølv for beste årsrapport i offentlig sektor.
Farmandprisen (Beste årsrapport) er Norges mest prestisjefylte årsrapport-pris og har vært delt ut hvert år siden etableringen i 1955. Farmandprisen Beste nettsted ble første gang arrangert i 2006, og har vært delt ut årlig etter dette.
Enova jobber for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet. Gjennom å gi støtte til utvikling av ny energi- og klimateknologi bidrar Enova til at vi raskere når klimamålene og kutter nødvendige utslipp frem mot 2050.
Årsrapporten til Enova er et viktig element for å være transparent, og tilgjengeliggjøre innholdet og prosjekt for en bred målgruppe - fra Norges klima- og miljøminister, til næringsliv, journalister og den generelle befolkningen.
Konkurransen om å vinne prisen for årets beste årsrapport er meget tøff, og Farmand-juryen legger til: “Det som skiller de fremste rapportene fra resten er solid struktur, brukervennlighet og gjennomgående fokus på verdiskapning over tid. Juryen løfter spesielt frem de rapportene som evner å presentere virksomhetens målsetninger og oppnådde resultater i lys av disse – både "operasjonelt og finansielt”. (Utdrag fra Farmand-juryens begrunnelse)
Trondheimsbyrå og Trondheimskunde
Ønsket om å skape en dynamisk rapport som forenkler intrikate data, og samtidig presenterer Enova’s betydningsfulle arbeid på engasjerende vis, var viktig i arbeidet med å skape en innovativ årsrapport sammen med byrået Nonspace.
Med kontorer i Trondheim og Bergen er det kort vei fra Enova-kontoret i Trondheim sentrum til Nonspace, og gleden var stor da Vidar Pedersen og Christina Hedin fra Enova tok turen innom julebordet med nybakte boller og brus for å dele den gode nyheten.
– Dette ble vi utrolig glade for! Det ble gjort et omfattende utviklingsarbeid med årsrapporten i fjor. Mange i organisasjonen var involvert, og bidro til en nyskapende rapport for Enova. I tillegg har vårt reklamebyrå Nonspace bistått oss på en suveren måte, sier Christina Hedin, prosjektleder for årsrapporten, og kampanjeleder hos Enova.
Gull i innovativ årsrapport på første forsøk
Det er Nonspace som står bak Enovas digitale årsrapport, og det ble gull på første forsøk! Ved å benytte avanserte teknologier har Nonspace utviklet en innovativ plattform som oversetter komplekse data til engasjerende historiefortelling.
– Vi ville skape noe som gir Enova stolthet. En innovativ og fleksibel plattform som kan optimaliseres over tid, og som formidler Enova’s viktige arbeid for fremtiden. Vi er utrolig stolte over å ha fått både gull og sølv for denne jobben, forteller Stian Ward Bugten, Partner & Head of Creative hos Nonspace.
– Jeg vil gi Nonspace ros for å ha svart godt på briefen, slik at vi nådde målet om å bli best på første forsøk. De siste to årene har vært en fantastisk reise sammen byrået, hvor vi startet 2023 med å lansere en ny selskapsprofil som har blitt et kraftfullt verktøy som har gitt oss en mer tydelig, enhetlig og stolt merkevare. Det er gøy å se hvordan merkevareplattformen har vært med å løfte årsrapporten, sier Vidar Pedersen, leder for kommunikasjon og markedsføring i Enova.
Ønsker du mer informasjon om Enova’s arbeid og veien mot lavtslippsamfunnet? Enova’s årsrapport ligger tilgjengelig på nett, og kan leses i sin helhet på 2022.enova.no
Les mer bakgrunnen og produksjon av årsrapporten her.
Ønsker du mer informasjon om våre innovative løsninger for digitale årsrapporter? Ta kontakt med oss.